Doktor Dolittle i jego zwierzęta, scenariusze zajęć

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy II

 

Ośrodek tematyczny: Doktor Dolittle i jego zwierzęta

Temat dnia: Podróże Doktora Dolittle i jego przyjaciół

Data:   3.11.2009r

Cel główny:

·         Omówienie przez uczniów lektury „ Doktor Dolittle i jego zwierzęta ”,

 

Cele ogólne:

·         Rozwijanie umiejętności formułowania pisemnych i ustnych wypowiedzi,

·         Ćwiczenie czytania ze zrozumieniem i dostrzegania związku przyczynowo – skutkowego między wydarzeniami,

·         Wprowadzenie pojęcia liczby parzystej i nieparzystej.

Cele nauczania: Uczeń:

·         Zna autora, bohaterów i główne wątki książki,

·         Wyszukuje odpowiednie fragmenty w książce,

·         Bogaci słownictwo o wiadomości o Afryce,

·         Wskazuje na mapie fizycznej świata poszczególne kontynenty,

·         Redaguje ogłoszenie,

·         Argumentuje własne stanowisko,

·         Wykonuje dodawanie, odejmowanie oraz mnożenie dwóch czynników do 30,

·         Zna liczby parzyste i nieparzyste,

·         Analizuje i rozwiązuje zadania z treścią.

 

Cel wychowawczy:

·         Wyzwala w sobie zainteresowania czytelnicze,

·         Szanuje zdanie kolegi, koleżanki, potrafi słuchać innych

·         Zna poprawny stosunek ludzi do zwierząt.

 

Metody pracy:

·         Total Phisical Responce,

·         Metody aktywizujące:

- zabawa w skojarzenia

- pytania i odpowiedzi,

- odgrywanie ról ( drama, inscenizacja )

- percepcje ruchowo – dźwiękowe

- pogadanka, dyskusja

·         Pokaz

 

Formy pracy:

·         Indywidualna,

·         Zbiorowa,

·         Grupowa.

 

Środki dydaktyczne:

·         Podręcznik, Karta Pracy, Matematyka wyd. WSiP, „ Wesoła Szkoła”

·         Globus, mapa fizyczna świata,

·        Taśma do odmierzania długości, karteczki z zadaniami

PRZEBIEG ZAJĘĆ

 

1.      Wprowadzenie do tematu zajęć. Rozwiązanie zagadki i zaszyfrowanej wiadomości.

 

2.      Próba rozszyfrowania tematu zajęć ukierunkowana pytaniami nauczyciela.

Zawieszenie tematu dnia w kąciku klasowym.

 

3.      Samodzielne próby wyjaśnienia pojęć i nazw: kontynent, kula ziemska, ocean, Afryka, Anglia,

 

4.      Zabawa w skojarzenia:

Dzieci podają propozycję wyrazów związanych z kontynentem Afryka, zapisują je na oddzielnych karteczkach. Następnie dokonują segregacji na ośrodki tematyczne np. rośliny, zwierzęta, itd.

Naklejają posegregowane karteczki na dużym kartonie, na środku którego widnieje napis AFRYKA.

 

5.      Przygotowania do wspólnej podróży. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela wskazują kontynenty na mapie. Ustalają drogę jaką muszą pokonać podróżując z Anglii do Afryki. Odnajdują tą samą trasę na globusie. Nauczyciel nawiązuje rozmowę na temat tej trasy:

- Co możecie powiedzieć na temat tej trasy?

- Czy jest ona długa i ekscytująca?

- Czy można wiele zwiedzić?

- Czy waszym zdaniem trasa ta jest bezpieczna?

- Chcielibyście się wybrać w taką podróż? Dlaczego tak lub nie?

- Jaki środek lokomocji wybralibyście? Dlaczego?

- Jakie groźne zwierzęta można spotkać w Afryce?

 

6.      Praca z książką. Uczniowie odszukują fragmenty lektury, które są związane z niebezpiecznymi sytuacjami jakie czyhały na bohaterów.

 

7.      Doktor Dolittle zbiera załogę na wspólny rejs. Dłuższe wypowiedzi uczniów na temat wymagań wobec towarzyszy podróży doktora. Wspólne czytanie zaproszenia na wyprawę doktora – rozmowa na temat treści zaproszenia – K2.

 

8.      Przypomnienie zasad redagowania ogłoszenia i samodzielna zamiana wcześniej przeczytanych tekstów na ogłoszenia. Odczytanie prac. Zawieszenie ogłoszeń na kartonie i umieszczenie ich w klasie.

 

9.      Zabawa ruchowa: „ Jesteśmy w podróży ”,.

Nauczyciel opowiada dzieciom o przygotowaniach i przebiegu podróży. Uczniowie pokazują czynności o których opowiada nauczyciel, np. Idziemy do portu. Niesiemy bardzo ciężkie kufry. Zatrzymujemy się i czekamy na podpłynięcie okrętu…

 

10.  Rozwiązywanie zadań tekstowych utrwalających umiejętność mierzenia, mnożenia, dodawania i odejmowania, 

WSTĘP: Dzieci losują karteczki z nazwami zwierząt i ich długościami lub wysokościami. Odmierzają długość podaną na kartce: ośmiornica 9m, krokodyl 5m, żyrafa 11m, krab 25cm, mucha 1cm, słoń 2m, lew 10m, struś 3m, sowa 30cm, koliber 5cm,. Układają wszystkie kateczki w sali (Na podłodze lub na ławce) i porządkują długości od najmniejszej do największej, parzyste i nieparzyste.

 

Wykonanie karty pracy nr 41 w Matematyce.

 

Przykład zadań tekstowych.

Uczniowie pracują w 4 grupach, przedstawiają kolegom treść zadań za pomocą rekwizytów i gestów, treść zadania podana jest na katrce, dzieci układają do niego pytanie przed demonstracją.

·         Woda wyrzuciła na plażę 3 razy po 7 muszelek.

·         Doktor Dolittle spotkał 23 zebry 3 żyrafy i 1 lwa.

·         Szyja żyrafy ma 2m, tułów 30cm, a nogi 80 cm.

·         Nad wodą odpoczywało stado zebr, które liczyło 30 osobników, odeszło 13.

·         W krzakach schowało się 9 ptaków, na drzewie siedziało 4 razy więcej.

·         Krokodyl zjadł 2 razy po 8 ryb. Itp.

            Samoocena zadań wykonanych przez dzieci.

 

11.  Nauczyciel nawiązuje do lektury. Uczniowie wyszukują  fragmenty książki, najciekawsze wydarzenia- uzasadniają swój wybór. Następnie tworzą ilustracje do danych fragmentów. Prezentacja prac.

 

12.  Dłuższe wielozdaniowe wypowiedzi uczniów na temat Afryki. Prezentacja informacji z tekstów źródłowych zgromadzonych przez uczniów.

 

Afryka leży na północ i południe od równika: od Morza Śródziemnego do Przylądka Igielnego. Są tam pustynie, tropikalne puszcze, górskie szczyty pokryte śniegiem. W Afryce  mieszka bardzo wiele gatunków zwierząt. Największą pustynią jest Sahara. Ludzie zamieszkują Afrykę od ponad 4 mln lat. Sahara była kiedyś żyznym terenem, bogatą w roślinność i zwierzęta, ale tysiąc lat temu wyschła i ludzie przenieśli się na południe, by uprawiać rolnictwo na sawannach. Żaden kontynent nie dorównuje Afryce w różnorodności roślinności.

 

13.  Scenki dramowe na podstawie fragmentów książki – praca w grupie.

14.  Praca domowa: Napisz 5 przestróg dla podróżników, którzy wybrali się z doktorem Dolittle i zwierzętami w podróż.

15.  Podsumowanie dnia i samoocena. K. 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KARTA PRACY 3

 

Dokończ zdania:

1.    Najbardziej podobało mi się……………………………………..

2.    Najciekawsze było………………………………………………

3.    Byłem zachwycony……………………………………………..

4.    Wiele przyjemności sprawiło mi……………………………….

5.    Nauczyłem się………………………………………………….

6.    Nie podobało mi się…………………………………………….

7.    Najtrudniejsze dla mnie było……………………………………

8.    Przeszkadzało mi………………………………………………..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • eldka.opx.pl