Drzewko smutku i radości, REW.Lęk przed wyśmianiem, poczucie osamotnienia i porzucenia

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Data: 29 I V 2009 r.

Grupa wiekowa : 6 latki

Temat kompleksowy: „Każdy może zostać wielkim człowiekiem-poznajemy swoje wady

i zalety”

Temat zajęć: „Drzewko smutku i radości” -zabawa dydaktyczna na podstawie bajki                                  terapeutycznej oraz zajęć twórczych

 

Cele główne :

 

·        Kształtowanie prawidłowych postaw społeczno-moralnych i emocjonalności oraz wdrażanie dzieciom troski o uczucia innych i działania na rzecz innych poprzez realizację podstawowych wartości moralnych

·        Budowanie pozytywnego obrazu samego siebie

·        Rozwijanie kompetencji językowych i umiejętności komunikacji werbalnej i niewerbalnej

·        Wdrażanie do uważnego słuchania,

·        Wzbogacenie słownictwa dzieci

 

 

Cele operacyjne:

 

Ø     Dziecko zna podstawowe wartości moralne i ich znaczenie

Ø     Dziecko potrafi odróżnić dobre zachowania od złych i niewłaściwych

Ø     Dziecko potrafi dokonywać samodzielnej oceny sytuacji i zachowań swoich i innych

Ø     Dziecko potrafi podejmować działania na rzecz innych

Ø     Dziecko potrafi określać niektóre cechy charakteru i nazywać wady i zalety

Ø     Dziecko potrafi wpływać na swoje zachowanie i jest odpowiedzialne

Ø     Dziecko potrafi nazywać uczucia i je rozpoznawać

Ø     Dziecko zna sytuacje, w których można przeżywać nieprzyjemne dla innych emocje

Ø     Dziecko potrafi zmieniać nieprzyjemne sytuacje

Ø     Dziecko stara się panować nad niepożądanymi reakcjami emocjonalnymi

Ø     Dziecko dba o właściwe relacje z innymi

Ø     Dziecko jest zdolne do troski o innych i odczuwania z nim jego uczuć

Ø     Dziecko potrafi nawiązywać prawidłowe relacje z rówieśnikami i rozwijać uczucie przyjaźni

Ø     Dziecko rozumie znaczenie zgodnego współżycia i przyjaźni

 

 

Metody:

Ø    podające: wiersz, opowiadanie-bajka terapeutyczna, objaśnienia

Ø    praktyczne: pokaz , czytanie wyrazów, umieszczanie napisów na drzewkach

Ø    problemowe: twórcze wypowiedzi, aktywizujące , ekspresyjne

 

 

Forma zajęć:   praca z całą grupą

 

Środki dydaktyczne:

-pomoc dydaktyczna „drzewko smutku i radości”

-lustrzany parawan

-drzewko szczęścia

-duże tekturowe serce

- małe serca dla każdego dziecka

- maski zwierząt

-strój wróżki

-podium

- muzyka relaksacyjna

-muzyka z płyty –rytmika Viva

-płyty z serii  „Śpiewające brzdące”cz. 2, cz. 5 „Wszystko umiem , wszystko wiem”

 

 

 

- Literatura:

„Z dzieckiem w świat wartości” I.Koźmińska , E. Olszewska

„Terapia pedagogiczna”E.M. Skorek

„Terapia zabawą-terapia przez sztukę”M. Piszczek

„Agresja u dzieci- szkoło porozumienia”- J. Danilewska

Program autorski „Jesteśmy niepowtarzalni” kształtowanie emocjonalności i budowanie pozytywnego obrazu samego siebie J. Heller

Program autorski „Uczymy się żyć razem”-kształtowanie postaw społeczno-moralnych i stosunków interpersonalnych poprze pracę z dramą J. Heller

Program edukacyjny –profilaktyka uzalezmień  A. Kołodziejczyk

„Jak życ z ludźmi- umiejętności interpersonalne”-program profilaktyczny A. Kobiałka

Edukacja zdrowotna.- Kamińska K. Dudkiewicz-  scenariusze zajęc

 

Przebieg zajęć:

 

I Część wstępna

1.Powitanie gości piosenką „Dzień dobry”

2.Cwiczenia Dennisona

2.Powitanka dla dzieci „ Mam na imię ...i jestem wielkim człowiekiem ,ponieważ…….”

 

II Część właściwa

 

1. Wysłuchanie recytacji wiersza „Wielki człowiek” J. Heller

 

 

 

Każdy z nas ma swoje wady i zalety,

Każdy z nas czasami cos źle zrobi – niestety,

Ale wszyscy możemy pracować nad swoim charakterem,

By dla innych ludzi stać się wzorem i przyjacielem.

 

Choć czasami nie wszystko nam się udaje,

Choć czasami świat się wali i na głowie staje ,

To pamiętajmy ,że smutek w życiu przemija,

A po burzy zawsze przychodzi szczęśliwa chwila.

 

Każdy z nas jest do „dobra „ stworzony,

Każdy bywa szczęśliwy gdy jest szacunkiem obdarzony,

Więc pracujmy nad swym zachowaniem

By kierować się wartościami i dobra poznaniem.

 

Mały czy duży -może zostać „wielkim człowiekiem”

Bo prawdziwa mądrość nie jest związana z wiekiem.

Niech miłość i dobroć nigdy nie ustaje,

Bo każdy znaczy tyle- ile sam z siebie innym daje.

 

2. Rozmowa z dziećmi na temat treści wiersza i wypowiedzi dzieci na temat wartości

3. Zabawa muzyczno- ruchowa „Siejemy wartości”

(dziewczynki trzymają w dłoniach serca z wartościami, a chłopcy chodzą wkoło „sieją wartości”)

4.Słuchanie bajki terapeutycznej przy dźwiękach muzyki relaksacyjnej i zapalonej świecy pt.”Straszydło”

( bajkę przerywamy w momencie gdy zwierzęta zatrzaskują drzwi przed prosiaczkiem „Wtedy usłyszał ich wypowiedzi na temat swojego wyglądu . Było mu bardzo smutno, serduszko nie biło już tak wesoło…”)

5.Wizualizacja przeżywanych emocji prosiaczka

( dzieci nakładając lub trzymając w ręku maskę  „wchodzą” w rolą zwierzątka. Wypowiadają przy tym zdania jakie mógł usłyszeć prosiaczek stojąc za drzwiami. Są to zdania, które mogły sprawić przykrość. Wszystkie przykre emocje przeżywane przez prosiaczka , dzieci zaznaczają naderwaniem serca na drzewku szczęścia , które symbolizuje jego stan emocjonalny.)

6. Zabawa muzyczno- ruchowa przed lustrzanym parawanem „ Nasze emocje”

(przy muzyce dzieci wykonują twórcze ruchy , uruchamiając wszystkie części ciała, improwizują układy ruchowe , starając się oddać charakter muzyki i „wyrzucić z siebie zło, złe zachowania, swoje wady”. Na sygnał zatrzymują się  i wpatrują w dowolny punkt  sali myśląc wyłącznie o miłych rzeczach)

7.Budowanie przez dzieci zdań , które mogą zmienić odczucia prosiaczka i sprawić mu przyjemność

( po wysłuchaniu każdego zdania, zgłaszające się dziecko zakleja taśmą samoprzylepną wyrwę w sercu „naprawiają” serce prosiaczka )

8. Wysłuchanie drugiej części bajki i jej zakończenia                

9.Rozmowa z dziećmi na temat troski o uczucia innych i zachęcenie do pomagania innym i pracy nad swoim charakterem

10. Zabawa integracyjna „Przyjaciele”

11.Zabawa dydaktyczna „drzewko smutku i radości”- odczytywanie  poznanych cech i uczuć oraz umieszczanie ich na drzewku smutku i radości

12. Śpiew piosenki „Kolega z przedszkola”

13.Podsumowanie zajęć – rozmowa na temat możliwości pracy nad swoim charakterem –wręczenie dzieciom kopert z cechami charakteru i sercami –przyklejanie swoich pozytywnych cech i podpisywanie serc swoim imieniem- umieszczanie na drzewku szczęścia, negatywne cechy dzieci przyklejają na kartce , która wkładają do niszczarki)

14. Zabawa relaksacyjna „Drzewa”    

 

 

 

 

 

Bajka terapeutyczna pt ”Straszydło”  wg tekstu B.Słowik A. Przybylak J.Heller

 

Część I

  Na skraju zielonego lasu stał wielki, stary dąb. Jego liście tańczyły muskane ciepłym , letnim wiatrem. Grupy pień i wydrążone w nim dziuple były przytulnym schronieniem dla śpiewających ptaków.

  Zwierzęta w puszystych kożuszkach biegały wokół pnia, potykając się o wystające korzenie. Rozłożyste gałęzie tworzyły chłodny i przyjemny cień dla mieszkających u jego boku przyjaciół: miłego i sympatycznego niedźwiedzia, pracowitej i optymistycznej wiewiórki oraz wesołego i życzliwego zajączka. Ich domem był szałas z gałęzi i mchu , na którym rosły pachnące leśne kwiaty.

Największa radość przyjaciołom sprawiały wspólne  zabawy i pomaganie innym.

  Pewnego letniego poranka , gdy szli zażyć odświeżającej kąpieli, usłyszeli rozmowę leśnych ptaków o zwierzętach mieszkających w pobliskiej wsi: wrażliwym i delikatnym kotku oraz odważnym

i sympatycznym prosiaczku. Zwierzęta leśne poprosiły sowę mądrą głowę o zaniesienie zaproszenia

zwierzętom domowym. Zaproszenie napisały na dużym zielonym liściu : Niedźwiedź , wiewiórka i zajączek zapraszają kotka i prosiaczka na wesołą wspólną zabawę pod starym dębem jutro, gdy słońce będzie najwyżej na niebie.

  Zwierzęta domowe po otrzymaniu  zaproszenia , aż podskoczyły z radości. Kotek starannie wylizał swoje futerko, a prosiaczek w tym czasie leżał sobie w ciepłym brązowym błotku. Gdy prosiaczek leniuchował , kotek wyruszył do lasu polna dróżką, przy której rosły kolorowe kwiaty , a na nich jak obłoczki motylki zbierały słodki nektar.

Pod ogromnym , szumiącym dębem czekali już na niego leśni przyjaciele. Powitali kotka radośnie i

Teraz razem  czekali na prosiaczka.

W tym czasie w lesie zjawiła się niespodziewanie zła wróżka Paskuda, która nie miała własnego królestwa o którym tak bardzo marzyła więc wzięła czarodziejską różdżkę i ruszyła w drogę.

Zaczęła więc czarować: miłego i sympatycznego  niedźwiadka zamieniła w chciwego i złośliwego niedźwiedzia, pracowitą i optymistyczną wiewiórkę zamieniła w leniwą i pesymistyczną , a wesołego i życzliwego zajączka w nerwowego i egoistycznego szaraka.

  Tymczasem prosiaczek pobiegł z koszem do sadu zerwał rumiane jabłuszka, które swym zapachem nęciły do jedzenia. On jednak nie dal się skusić , gdyż postanowił zanieść je swoim przyjaciołom.

Idąc tak się cieszył na spotkanie z nowymi przyjaciółmi , że radośnie podskakiwał wzbijając do góry mnóstwo kurzu, który przykleił się do obłoconego ciała tworząc z prosiaczka stworka podobnego do straszydła. Co jakiś czas się potykał o kamienie , ale niczym się nie przejmował , tak bardzo cieszył się na spotkanie. Gdy droga zbliżała się  ku końcowi , ujrzał na skraju lasu wielki dąb i przyjaciół.

Małe serduszko prosiaczka zabiło jeszcze mocniej .Gdy prosiaczek zbliżył się do przyjaciół rozłożył szeroko łapki , ale żaden z nich nie podszedł , aby go powitać. Zaczarowane zwierzęta ukryły się w szałasie, mocno zamykając za sobą drzwi.

Prosiaczek jeszcze przez chwilę stał pod drzwiami , które odgradzały go od wielkiego szczęścia, jakim było przebywanie z przyjaciółmi. Wtedy usłyszał wypowiedzi odmienionych zwierząt na temat swojego wyglądu.

Było bardzo smutno, serduszko już nie biło tak wesoło.

 

Część II

 

Smutny prosiaczek długo tak stał , nie wiedząc co się stało i  dlaczego zwierzęta tak się zachowały.

Nie wiedział nic złej o podstępnej Paskudzie i o tym, że odmieniła jego przyjaciół.

Tymczasem do lasu wróciła sowa mądra głowa, która początkowo  zdziwiła się tym co zastała, ale potem poznała ,że to sprawka Paskudy, która próbowała różnych sposobów , aby zapanować

w lesie. Wiedziała jednak, że istnieje jeden sposób na to, aby jej się pozbyć- przebaczenie i miłość, których Paskuda nie cierpiała. Zapytała więc prosiaczka czy potrafi wybaczyć przyjaciołom to co mu zrobili i jak się zachowali choć wiedziała, że jest bardzo trudne, gdy ma się tak zranione serce.

Ale maleńki prosiaczek okazał się tak  wielkim i  dobrym stworzeniem, że bez trudu wybaczył przyjaciołom. Jego gorące uczucia sprawiły, że Paskuda zniknęła i wszystkie jej złe czary.

Zwierzątka wyszły z szałasu i postanowiły odnaleźć prosiaczka. Zawstydziły się, że  nie pomogły

oczyścić go z błota i że tak go zasmuciły. Znaleźli prosiaczka nad strumykiem, i gdy podeszli bliżej , w jednej chwili, jakby na ustalony sygnał powiedzieli wszyscy – Przepraszamy. Radośniej zabiły serca przyjaciół, także prosiaczka, który przeprosił kolegów za swój poprzedni wygląd. Zapanowała wielka radość. Wszyscy wesoło się bawili. Przyjaciele zrozumieli, że jeśli są razem, wszelkie trudności można pokonać.

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • eldka.opx.pl