Dramat nieregularny, polonistyka, historia literatury, Renesans

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

                                                        Dramat nieregularny

1.       Homo ludens

„ Homo ludens” to koncepcja zabawy, które pełni rolę źródła kultury. Koncepcja ta odnosi się nie tylko do średniowiecza.

2.       Dramat misteryjny

Pochodzenie misterium nie jest pewne , można domniemywać, że wywodzi się z dramatu liturgicznego , ponieważ posiada  z nim  wiele cech wspólnych.

Ø      Dramat liturgiczny

Jak sama nazwa wskazuje związany był on z obrzędami mszy świętych i uzupełniał je inscenizacjami odpowiednich fragmentów Pisma Świętego . W  miarę  postępu czasowego przedstawienie te rozbudowywały się, a także czasami posługiwały się językami narodowymi, pierwotnym  bowiem językiem tych inscenizacji był zawsze język łaciński. Ponadto z biegiem czasu były one również wzbogacane epizodami rodzajowo-komicznymi, co sprawiło , że miały one czasami charakter gorszący. Kościół chciał powstrzymać tego typu inscenizacje i udało mu się to dzięki uchwale soboru trydenckiego , który zakazał spektakli liturgicznych. W Polsce pierwszy zapis dramatu liturgicznego odnotowano w Krakowie w połowie XIII wieku . Był to łaciński zapis dialogu opowiadającego przybycie trzech Marii do grobu Chrystusa oraz tzw.  gonitwę  apostołów do grobu, zwany był Visitatio Sepulchri, ale czasami można spotkać się z nazwą równoznaczną Officium Sepulchri. 

Ø      Dramat misteryjny

W Polsce za pierwsze znane i drukowane misterium ,które wykazuje liczne podobieństwa z dramatem liturgicznym  uważa się Historyę o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim autorstwa Mikołaja z Wilkowiecka.

                                       Różnice pomiędzy dramatem liturgicznym, a misteryjnym.

              Dramat misteryjny

                 Dramat liturgiczny

1.       Najczęściej posługiwał się  językami narodowymi.

1.       Posługiwał się językiem łacińskim.

2.       Przedstawiał cały, długi ciąg zdarzeń często ułożonych w cykl, jak np. cykle z życia świętych.

2.       Przedstawiał co najwyżej kilka wybranych scen z tekstu Pisma Świętego, związanego z danym świętem.

3.       Chętnie i obficie wchłaniał elementy kultury ludycznej.

3.       Przy dramacie liturgicznym nie ma o tym mowy.

 

Nazwa misterium wywodzi się od łacińskiego słowa „ ministerium” , czyli ćwiczenie, posługa, urząd. Określano nią zarówno pantonimy jak i żywe obrazy urządzane z okazji uroczystości świeckich, a także przedstawienia religijne. Był to gatunek o charakterze teatralnym, egalitarnym, głównie ze względu na charakterystyczny stosunek dwu podstawowych elementów każdego teatru, czyli sceny i widowni.

 

Rodzaje scen:

·         Symultaniczna -  oparta jest na równoczesności wyobrażanych terenów akcji.

·         Sukcesywna – polega na tym , że poszczególne fragmenty i miejsca akcji prezentowane były jedne po drugich.

                                     Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim

Utwór ten wydany był około roku 1580, prawdopodobnie w Krakowie.  Nie jest pewnym , czy wydanie z roku 1580 jest pierwszą edycją tegoż dramatu, ponieważ około roku 1551 na składzie w oficynie Unglerowej odnaleziono 200 egzemplarzy  jakichś Hkistoryj częstochowskich. Początkowo przypuszczano , że jest to pierwsza wersja  dramatu Mikołaja z Wilkowiecka, później jednak bardziej prawdopodobne wydało się domniemanie, że jest to jedna z historii cudownego obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej  - łacińska z roku 1523 – 1524 lub polska, dziś zaginiona, a znana nam z późniejszych edycji.  Na karcie tytułowej Historyi o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim widnieje jako autor ksiądz Mikołaj z Wilkowiecka, ale w przypadku takiego gatunku jaki jest misterium kwestia autorstwa nie jest nigdy pewna, a nazwisko autora nie wyznacza wyraźnie zakresu jego czynności.

·         Mikołaj z Wilkowiecka

Jego data narodzin nie jest nikomu znana , za to wiadomo , że zmarł w 1601 roku . był kaznodziejom w klasztorze paulinów na Skałce w Krakowie , potem przeorem w Częstochowie. Uczony pisarz religijny , który kilka lat spędził we Włoszech , nie był on z pewnością twórcą misterium ze wszystkimi jego  naiwnymi urokami. Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim  jest zapisem i kodyfikacja jakiejś wcześniejszej wersji polskiego misterium wielkanocnego, która została wzbogacona znajomością teatru religijnego. Dramat ten poprzedzony jest krótka przedmową : Do tego, który by sprawował tę historyją. . tekst Historyi jest wyjątkowo krótki , a ilość osób w nim występujących wyjątkowo niewielka. Utwór ten zawiera wszystkie cechy misterium:

§         Zamiłowanie do szczegółu obyczajowego

§         Kreowanie postaci w oparciu o model potocznego doświadczenia

§         Wzniosłość zderzoną z rubasznością

§         Koloryt lokalny, nadany z naiwnym wdziękiem.

W Historyi  znajdujemy sceny pełne codzienności , a nieraz nawet i dosadne  oraz grube.

Część IV Historyi o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim przedstawia zstąpienie Jezusa do piekieł . część ta zbudowana jest na kontraście motywu Psalmu 23 i komicznych , dosadnych utarczek dialogowych.

3.       Moralitet

Moralitet w średniowieczu był to utwór moralizująco – dydaktyczny , posługujący się alegorią oraz personifikacją , jak np. Ovide moralise, który pochodzi z końca XIII lub początku XIV wieku. Spór personifikowanych pojęć dobra i zła  wprowadził do moralitetu elementy dialogowe i dramatyczne. Najwybitniejszym przykładem dramatu moralitetowego był angielski Everyman  z połowy XV wieku . głównym bohaterem utworu jest uogólniona kreacja Człowieka , mało zindywidualizowane pojęcie ludzkiej kondycji i egzystencji , poddanej pokusom Zła i perswazji Dobra. Z biegiem czasu schemat gatunkowy moralitety stawał się coraz bardziej konkretny i zaktualizowany.  Z ruchu reformacyjnego powstały dwa najciekawsze moralitety „ Kupiec” Mikołaja  Reja oraz „ Komedyja Justyna i  Konstancyjej” Marcina Bielskiego.

·         Marcin Wolski – Bielski (1495 – 1575)

Komedyję wydał  w Krakowie u Wirzbięty w roku 1577. W tym czasie miał on już za sobą bujną młodość spędzoną to na pańskich dworach, to na polach bitew. Przez bardzo długi czas mieszkał w Krakowie , gdzie zawiązała się jego sympatia dla myśli i ducha reformacji. W roku 1551 wyszła jego Kronika  wszystkiego świata, a w latach sześćdziesiątych  . Komedyja jest to egzemplifikacja walki cnót i występków.

Istota moralitetu polega na nadawaniu uprawnień dramatycznych nazwom pojęć jako nazwom dyrektyw etycznych. W tym sensie mówimy o moralitecie nie jako o gatunku , lecz jako o kategorii estetyczno – etycznej.

4.       Dramat mięsopustny

Dramaty mięsopustne najbardziej rozpowszechnione były w Niemczech i nazywane były tam „Fastnachtspiele” . polskim odpowiednikiem tych komedii mogłyby być komedie mięsopustne. Znany jest Tylkom jeden utwór tak zatytułowany : Komedyja o mięsopuście , który  pochodzi z połowy XVI wieku . jest to jedynie nawiązujący do tego gatunku polemiczny antyreformacyjny dialog o kościelnych ceremoniach , świętach, postach  i ich uzasadnieniu w Piśmie świętym .

Mięsopust jest  to nie tylko okres  zabawy , lecz także okres „zawieszenia” rygorów społecznych i granic stanowych.

5.       Dialogi polemiczne

·         Dialog

Jako gatunek ma długą tradycję , w której można wydzielić dwa odrębne tory. Jeden to antyczny dialog prozą typu platońskiego, a drugi to dialog średniowieczny , zazwyczaj wierszowany . dialog jest gatunkiem o własnej , swoistej poetyce , jest jednak mało stabilny i nieraz wchodzi w związki ze strukturą dramatyczną.





                                                              Dialog

 

        rzeczywisty                                                                   nie zamierzony scenariusz „widowiska dysputacyjnego”

Wiek XVI niewątpliwie sprzyjał rozkwitowi literatury polemicznej wśród której główne miejsce zajął dialog.

                      

 

                 Rozprawa krótka , a prosta o niektórych ceremoniach a ustawach kościelnych

Utwór ten ukazał się około roku 1549 w Królewcu , a wyszedł spod pióra Jana Seklucjana. Zachował się tylko we fragmentach , z których jednak można wnioskować , że dramat ten sytuował się na pograniczu dramatycznych konwencji.  Utwór opowiada historię studentka ,który powrócił z Wittenbergi. Jego rodzice zaniepokojeni innowierczymi sympatiami syna szukają pomocy u miejscowego Plebana. Ten wdaje się ze studentem w dysputę na rozmaite  kościelne tematy. Student wychodzi zwycięsko z tego słownego pojedynku , a Pleban stwierdza z przerażeniem , że jego wierny klecha poruszony słowami Studenta zaczyna teraz wywodzić skargi przeciw Plebanowi .

                                Rozmowy Dworzanina z Mnichem  - Marcin Kromer

Rozmowy napisane były po polsku, ale sam autor przetłumaczył je na łacinę . ukazywały się kolejno od roku 1551 do 1554. Całość dzieli się na cztery rozmowy: ( rozmowa pierwsza poprzedzona jest przedmową do czytelnika)

·           O wierze i nauce Luterskiej

·         Czego się krześcijański człowiek dzierżeć ma

·         O kościele Bożym albo Krystusowym

·         O nauce Kościoła Świętego

 

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • eldka.opx.pl