Dod k pracy R II t1 Historia nasza przeszlosc I[1], his

[ Pobierz całość w formacie PDF ]



*Historia – nasza przeszłość

 

ZESTAW I – ćwiczenia o podwyższonym stopniu trudności

1





Przyporządkuj do każdej z wymienionych postaci odpowiedni element z drugiej i trzeciej kolumny – zgodnie ze wzorem.

Thomas Newcomen

postać legendarna

bohaterka baśni Hansa Christiana Andersena

 

Stanisław August

postać historyczna

władca Polan zjedzony przez myszy

 

Poniatowski

 

 

 

 

Królowa Śniegu

postać baśniowa

wynalazca, twórca pompy parowej

 

Hans Christian

postać historyczna

król Polski w latach 1764–1795

 

Andersen

 

 

 

 

Król Artur

postać legendarna

autor wielu baśni

 

Książę Popiel

postać historyczna

bohater, który został królem po wydobyciu

 

miecza wbitego w kamień i kowadło

 

 

 

 

2



Wstaw literę „P” w kratki przy zdaniach prawdziwych, a literę „F” – obok zdań fałszywych.









Historia to nauka o przyszłości.









Historycy uczestniczą między innymi w tworzeniu filmów o przeszłości.









Ostatni król Polski miał na imię Artur.









Dzięki odkryciom historyków dowiadujemy się, jak dawniej żyli ludzie.









Postać historyczna może być historykiem.









Dawne kopalnie węgla często zalewała woda.









Legenda to opowieść, która w całości została wymyślona.









Historycy badają tylko skutki wydarzeń historycznych.

3

Przeczytaj podane pary zdań. Wpisz literę „W” w kratki przy zdaniach opisujących wydarzenie, a literę „S” – obok wypowiedzi dotyczących skutku.









Bitwa między Galami a Rzymianami.









Poddanie się wodza Galów.









Wynalezienie maszyny parowej.









Powstanie pierwszych pociągów.









Walka o wolność państwa polskiego.









Utrata niepodległości przez Polskę.

 

4

Wyobraź sobie, że pracujesz jako historyk przy tworzeniu filmu „Rycerze Okrągłego Stołu”. Jego akcja rozgrywa się 1000 lat temu. Twoim zadaniem jest dobranie rekwizytów dla jednego z głównych bohaterów. Dopasuj odpowiednie nazwy elementów wyposażenia rycerza do postaci aktora.



kamizelka

karabin

kuloodporna

maszynowy

 

 

pas rycerski                                                                                                                          skafander









 

 

 

pistolet laserowy              hełm





 

 

 

tarcza              miecz





 

 

 

zbroja              strzelba

 

 

 

 

 

 

 

5

Przeczytaj fragment dzieła „O wojnie galijskiej” Gajusza Juliusza Cezara. Następnie wykonaj polecenia.

Galia jako całość dzieli się na trzy części. Jedną z nich zamieszkują Belgowie, drugą Akwitanowie, a trzecią te plemiona, które we własnym języku noszą nazwę Celtów, w naszym Gallów [Galów]. Wszystkie te plemiona różnią się między sobą mową, obyczajami i prawami. Gallów oddziela od Akwitanów rzeka Garonna,
a od Belgów Matrona i Sekwana. Z nich wszystkich najdzielniejsi są Belgowie.

 

Źródło: Gajusz Juliusz Cezar, Wojna galijska, przeł. i oprac. Eugeniusz Konik,
Wrocław 1978.

 

 

 

 

 

a)    Napisz, na ile części dzieliła się Galia.

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ................................................................. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ................................................................. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

b)   Podaj nazwy elementów, którymi różniły się od siebie plemiona galijskie.

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ................................................................. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ................................................................. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

c)    Zapisz nazwę rzeki oddzielającej obszar zajmowany przez Galów od terytorium Akwitanów.

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ................................................................. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • eldka.opx.pl