Drama i jej walory w pracy z dziećmi,

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Magdalena Simkieicz

Drama i jej walory w pracy z dziećmi

Drama to metoda coraz powszechniej stosowana w nauczaniu wielu krajów na całym świecie. Jest jedną z metod pracy pedagogicznej sprzyjającej rozwojowi aktywności intelektualnej, a także emocjonalnej.

Termin "drama" pochodzi od greckiego drao (działam, usiłuję) i od słowa drąma (czynność, akcja). Nazwa ta ma dwa znaczenia: starsze, określające rodzaj utworu scenicznego z przełomu XVIII i XIX i nowsze, ujmujące ją jako metode pedagogiczną wykorzystującą techniki teatralne, polegającą na stworzeniu fikcyjnej sytuacji oraz umożliwiająca intelektualne i emocjonalne zaangażowanie się w nią, wejście w role, to znaczy wczucie się w postać, bycie nią i działanie jak ona. 

Drama, mimo iż wykorzystuje środki teatralne, nie może być utożsamiana z teatrem. Podstawowe różnice między teatrem a dramą to:

·         w dramie nie występuje reżyser, nie ma też podziału na aktorów oraz widzów;

·         w dramie brak jest widowisk, przedstawień w sensie klasycznym prezentowanych przed publicznością, uczestnicy dramy mogą przedstawiać swoje scenki przed grupą;

·         w dramie wszyscy uczestniczą w tworzeniu improwizacji, jej przygotowaniach

i prezentacji, bez konieczności nauki tekstu na pamięć;

·         drama nastawiona jest na rozwój osobowości człowieka;

Odpowiednio dobrana metoda dramy sprawdza się w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, aby wprowadzać ją na zajęciach należy pamiętać na jakim poziomie rozwoju są nasze dzieci. Świadomość ograniczeń oraz potrzeb charakterystycznych dla danego wieku pomaga w zaplanowaniu aktywności, pozwala uniknąć nieporozumień i niepowodzeń. Należy pamiętać o rozwoju:

·         fizycznym;

·         emocjonalnym;

·         poznawczym;

·         psychospołecznym;

Dzieci w młodszym wieku przedszkolnym, a zwłaszcza te, które adaptują się w warunkach grupowych potrzebują rytuałów. Czynności, które występują w stałym porządku dają dzieciom poczucie bezpieczeństwa. Powtarzalność można osiągnąć zachowując porządek kolejnych aktywności np.: rozpoczynając zajęcia od powitania piosenką, w następnej kolejności można wprowadzić ćwiczenia ruchowe, zaproponować pracę plastyczną lub techniczną, zajęcia można zakończyć piosenką na pożegnanie. Wskazanie jest także stosowanie jednego lub dwóch ćwiczeń, które dzieci najbardziej lubią. Z czasem aktywność, którą grupa potrafi wykonywać poprzez naśladowanie nauczyciela może przekształcić się w spontaniczne wchodzenie w role. Na zajęciach z młodszymi dziećmi sprawdza się praca z pacynką lub jakimś rekwizytem, dzięki któremu będziemy mogli zabrać dzieci w świat fantazji. Pracując z dziećmi trzyletnimi należy pamiętać, aby starały się wypowiadać na określony temat, ponieważ często dużo mówią lecz nie na temat. W trakcie ćwiczeń można pytać dzieci o różne cechy odgrywanych ról oraz zachęcać je do wymyślania dalszego ciągu inscenizacji. Dobrze jest jednak pokazać dzieciom przykładową interpretację danego ćwiczenia bądź wykonywać je wspólnie z nimi.

Dzieci czteroletnie lepiej radzą sobie z wymyślaniem dalszego ciągu inscenizacji. Dzieje się tak, gdyż dzieci starsze posiadają już większy zasób słownictwa i maja większe doświadczenie w różnych aktywnościach. Posiadają także silniej rozwiniętą wyobraźnię i łatwo przenoszą się w świat fantazji.

Dzieci pięcioletnie oraz starsze dobrze rozumieją polecenia nauczyciela, dlatego mogą inscenizację wykonywać bez współudziału osoby prowadzącej.

Drama daje dużo możliwości, aby zaspokoić jedną z najważniejszych potrzeb dziecka jaką jest ruch. Należy jednak pamiętać o stosowaniu odpoczynku to znaczy przeplatanie zabaw męczących ze spokojnymi, a także o przerwach. Dzieci bardzo szybko wchodzą w role lub w wymyślone sytuacje. Należy pamiętać, że często mylą świat fantazji z rzeczywistym. Ważne jest zatem, aby tworzyć rytuały wychodzenia z roli. Można to zrobić na zasadzie „zdejmowania” kombinezonu lub zmywania jej „prysznicem”. Po każdym dłuższym odgrywaniu jakiejś sytuacji dobre jest słowne zakończenie zabawy np.: „Zakończyliśmy zabawę w zwierzątka, stajemy się znowu dziećmi” lub „Wracamy z wycieczki do krainy wróżek z powrotem jesteśmy w Sali przedszkolnej”.

Dla dzieci przedszkolnych zabawy we wchodzenie w role są czymś naturalnym, podczas zabaw dowolnych często bawią się w „dom”, sklep itd. Dając im trochę swobody oraz natchnienia pomagamy w rozwijaniu ich naturalnych predyspozycji.


Techniki dramy można podzielić na 4 grupy:
1. Role typowe - dialogi, rozmowy, wywiady.
2. Konwencje rzeźby obrazu i filmu (istotą rzeźby i pozy jest bezruch).
3. Techniki plastyczne i manualne - rysunki, plakaty, colage, kostiumy, modele.
4. Ćwiczenia głosowe i pisemne - wiersze, skecze, piosenki, kawały, list, pamiętnik, dziennik.

Wśród technik dramowych popularność zdobyły:


- Stop-klatka - za pomocą pantomimy, wykorzystując mimikę, pozę i gest, uczniowie przedstawiają określoną postać, wydarzenie lub zjawisko, zatrzymując się w bezruchu. Mogą w niej brać udział całe grupy lub pojedyncze osoby. Kontynuacją "stop-klatki" jest film (akcja może przebiegać w zwolnionym lub przyspieszonym tempie).
- Wejście w rolę - na podstawie posiadanych wiadomości  i doświadczeń dziecko odgrywa wybraną postać. Najprostszą formą bycia w roli jest rozmowa.
- Inscenizacja improwizowana - uczniowie przedstawiają postacie lub sytuacje zarysowane ogólnie przez nauczyciela, bez wcześniejszego przydziału ról i tekstów.
- Wywiad - opiera się na wypowiedziach uczniów. Są oni podzieleni na zadających pytania i odpowiadających. 

Realizacji dramy najczęściej przebiega następująco:
1. Nauczyciel wprowadza problem, podaje cele i temat dramy dostosowany do możliwości dzieci.
2. Wybór technik dramowych i "rozpisanie" ról, które mają odegrać podczas zajęć dzieci oraz  nauczyciel. W dramie powinny brać udział wszystkie dzieci i nauczyciel. Jeśli z określonych powodów nie jest to możliwe i występują tylko wybrane osoby, reszta dzieci  może wówczas stanowić widownię. Nauczyciel przekazuje dzieciom instrukcje dotyczące sposobu wykonania zadań, pomaga w przygotowaniu odpowiednich rekwizytów i strojów. Następnie wyznacza termin i czas trwania przedstawienia.
3. Dzieci wraz z nauczycielem przygotowują się i odgrywają wyznaczone role.
4. Następnie dzielą się wrażeniami, dyskutują, oceniają przedstawienie i wyciągają wnioski.

Ogółem praca w dramie opiera się najczęściej na trzech rodzajach aktywności:

·         na ruchu,

·         mowie;

·         jednoczesnym ruchu i mowie, które prowadzą do wspólnego celu, jakim jest improwizowana gra;

Cele DRAMY:

1. Cel wychowawczy:
- rozwija percepcję intelektualną, emocjonalną i duchową,
- rozbudza wrażliwość moralną i estetyczną,
- rozwija wewnętrzną dyscyplinę i postawy humanistyczne,
- uczy tolerancji i rozumienia empatycznego,
- przygotowuje dziecko do pełnienia przyszłych ról społecznych,
- pomaga zrozumieć pewne mechanizmy zachowań i motywację działań,
- kształtuje określone pozytywne zachowania społeczne,
- eliminuje złe nawyki dziecka,
- uczy analizy własnego postępowania,
- umożliwia zmianę zachowania i myślenia. 

2. Cel terapeutyczny:
- umożliwia rozładowanie napięć wewnętrznych,
- likwiduje negatywne emocje-głównie lęk, kompleksy, nieśmiałość,
- ośmiela i wyzwala wiarę we własne siły,
- pozwala osiągać osobistą satysfakcję i zadowolenie,
- poprawia jakość kontaktów z rówieśnikami,
- poprawia atrakcyjność i popularność w grupie,
- ułatwia osiągnięcie dojrzałości emocjonalnej, wewnętrzn...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • eldka.opx.pl