Droga wewnętrznego poznania - P. Divarkar, Relaksacja

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Du� in altum � Wyp�y� na g��bi�Wydanie drugieParmananda Divarkar SJO ��wiczeniach duchownych" �wi�tego Ignacego LoyoliBiblioteka Jagiello�ska1000533968Przek�adBogus�aw Steczek SJWydawnictwo WAM � Ksi�a Jezuici Krak�w 2002Tytu� orygina�uTHE PATH OF INTERIOR KNOWLEDGE. REFLECTIONS ON THE SPIRITUAL EXERCISESOF ST IGNATIUS OF LOYOLA. Gujarat Sahitya Prakash, Anand, Indie, 1983� 1982 Parmananda R. Divarkar SJ, Rome � Wydawnictwo WAM, 2002T�umaczono z orygina�u angielskiego,ze zmianami przygotowanymi przez autora dla wydania polskiegoRedaktor ksi��ki J�zef �ukowicz SJProjekt ok�adki Andrzej SochackiISBN 83-7097Prze�o�ony Prowinqi Polski Po�udniowej Towarzystwa Jezusowego, ^ Krak�w, dnia 30 stycznia 1986. IMPRIMI POTEST, ks. Bogus�aw Steczek SJ, prowincja�.Kuria Metropolitalna w Krakowie, L. 401/86, dnia 18 lutego 1986. IMPRIMATUR, + Jan Pietraszko, wik. gen., ks. Jan Dyduch, kanclerz.WYDAWNICTWO WAM � d. Kopernika 26 � 31-501 KRAK�W tel. (012) 42918 88�fax (012)429 50 03 � <HnaH: vram@wydowniclwovram.plDZIA� HANDLOWY {. wew. 322,348,306 � fax (012) 430 3210 � wrail: hondel@wydawniclwowani.plZapraszamy do naszej KSI�GARNI INTERNETOWEJ: http://WydawnictwoWam.plDrak i oprawo:Drukarnia Wydawnidwo WAM � ul Kopernika 26 � 31-501 Krak�wBibl. Jagielt lS�owo wst�pne�Nie obfito�� wiedzy, lecz wewn�trzne odczuwanie i smakowanie rzeczy zadowala i nasyca dusz�". Tak m�wi �w. Ignacy w swoich �wiczeniach duchownych1. A jeden z mistrz�w hinduizmu wyra�a t� sam� prawd� innymi s�owami: �C� z tego, �e policzy�e� na drzewach wszystkie owoce mango, je�eli nie skosztowa�e� �adnego z nich?".Ksi��ka, kt�r� oddajemy do r�k czytelnikowi, traktuje o osobistym do�wiadczeniu Boga lub - jak okre�la to autor, pos�uguj�c si� ignacja�skim j�zykiem - o �wewn�trznym poznaniu Pana�.W naszych kontaktach z Bogiem samo tylko intelektualne poznanie dzia�a jak trucizna. Trucizna mo�e by� lekarstwem, gdy za�ywamy j� w niewielkich ilo�ciach. Ludzie obeznani ze sprawami religijnymi otrzymuj� zazwyczaj zbyt wielk� dawk� wiedzy intelektualnej. Niestety, przyzwyczaili si� do zwracania uwagi przede wszystkim na to, co bogaci intelekt, i dlatego ciesz� si�, gdy otrzymaj� jak�� dobr� ksi��k� na temat Boga i duchowo�ci. Lubi� nowe pomys�y. I daj� si� im pochwyci�1 �w. Ignacy Loyola, �wiczenia duchowne, t�um. M. Bednarz SJ, Wydawnictwo WAM, Krak�w 1994. Por. te� �wiczenia duchowne w przek�adzie J. O�oga SJ, Wydawnictwo WAM, Krak�w 1997 (red.).w sid�a. A przecie� owe pomys�y mia�y by� jak znaki drogowe, kt�re wskazuj�, kt�r�dy i�� do Boga. Nierzadko zdarza si� jednak, �e ludzie staraj� si� wspina� na znaki drogowe i zdobywa� je...Pewien m�ody cz�owiek wyzna� mi: �Bra�em udzia� w wielu spotkaniach i zebra�em mn�stwo pi�knych duchowych idei. Brakuje mi jednak si�y, aby przynajmniej jedn� z nich urzeczywistni�".Wypowiadaj�c te my�li musz� przyzna�, �e nie jestem ca�kowicie sprawiedliwy wobec nowych idei i wobec tych, kt�rzy je tworz�. Istnieje bowiem pewien rodzaj idei, kt�re zawieraj� w sobie moc. Przynosi ci taka idea co� wi�cej ni� samo intelektualne zadowolenie. Wystarczy tylko zdoby� si� na wysi�ek, by j� poj��, a zaraz poczujesz jasno�� wype�niaj�c� dusz�, a nawet przemian� dokonuj�c� si� w tobie. Wydaje si� ona rozbudza� w tobie to, czego do�wiadcza�e� od samego pocz�tku, i w ten spos�b sprawia, �e do�wiadczenie to staje si� dla ciebie czym� jeszcze bardziej osobistym. Niekiedy rozja�nia mroki tam, gdzie uprzednio panowa�a ciemo��. A czasem przynosi poczucie wyzwolenia i sensu �ycia tam, gdzie wyczuwa�e� �mier� i kres wszystkiego.Cz�sto na pr�no poszukuj� tekst�w nadaj�cych si� do czytania duchownego, kt�re zawiera�yby w sobie takie w�a�nie idee. Musz� przyzna�, �e nie zawiod�em si� nigdy w swoich oczekiwaniach, gdy bra�em do r�ki rzeczy, kt�rych autorem jest ojciec Parmananda Divarkar. Czytaj�c t� ksi��k� uwa�nie, z pewno�ci� sam znajdziesz w niej co� dla siebie.Anthony de Mello S fPRZEDMOWA�wiczenia duchowne �w. Ignacego Loyoli, rozpatrywane w �wietle jego w�asnego do�wiadczenia, ujawniaj� takie spojrzenie na rzeczywisto�� i dynamik� osobowego wzrostu, kt�re harmonizuje z teologiczn� my�l� po soborze watyka�skim II oraz z osi�gni�ciami wsp�czesnej psychologii rozwojowej.T�umaczy to wzrastaj�c� popularno�� duchowo�ci ignacja�-skiej w epoce odnowy. Nie brak z pewno�ci� odpowiedniej literatury. Niemniej zapotrzebowanie na tego rodzaju ksi��ki jest ci�gle du�e, i dlatego my�l�, �e mo�e by� wystarczaj�cym powodem opublikowania jeszcze jednej, nawet niezbyt odkrywczej.Materia� zamieszczony na tych stronicach zbierany by� po drodze, je�li tak mo�na si� wyrazi�, i z r�nych �r�de�, i przez wiele lat. Nie jest owocem cierpliwego studium, lecz �ywego zainteresowania, a nabiera� kszta�tu przy okazji kurs�w organizowanych przez Ignacja�skie Centrum Duchowo�ci przy Kurii Generalnej Towarzystwa Jezusowego w Rzymie. Cz�� tych rozwa�a� ukaza�a si� ju� wcze�niej drukiem, zwykle w formie zapisk�w z wyk�ad�w. Obecne zamierzenie jest bardziej ambitne, chocia� nie przestaje by� prac� amatora - zar�wno w sensie potoczonym, jak i pierwotnym tego s�owa. Nie jest todzie�o fachowca o specjalistycznym przygotowaniu, wykraczaj�cym poza to, czego oczekuje si� od przeci�tnego jezuity kap�ana. Jest to, powt�rz�, praca amatora - cz�owieka zakochanego od m�odo�ci w �wiczeniach duchownych.Celem tej ksi��ki nie jest systematyczne wyja�nienie tekstu Ignacego, lecz raczej komentarz do niekt�rych poruszanych przez niego problem�w. Wprowadzenie i Zako�czenie m�wi� o osobowo�ci autora �wicze�. Pozosta�e rozdzia�y odpowiadaj� kolejnym etapom rekolekcji, wraz z do��czonymi medytacjami nad Ewangeli�, kt�re s�u�y� mog� jako pomoc do modlitwy. Tytu� ksi��ki pochodzi ze zdania zawartego w �wiczeniach, kt�re traktujemy jako g��wny klucz do ich wyja�niania.W jakim stopniu wyb�r okre�lenia �wewn�trzne poznanie� i u�ytek, jaki z niego zrobiono, jest uwarunkowany moim hinduskim pochodzeniem, niech os�dzi sam czytelnik. Wszystko, co mia�o wp�yw na ukszta�towanie mojej osobowo�ci, wp�ywa r�wnie� na m�j spos�b my�lenia i pisania.Korzystam z okazji, aby wyrazi� moj� wdzi�czno�� za �yczliw� pomoc, kt�rej do�wiadczy�em nie tylko przy pisaniu tej ksi��ki, lecz w czasie ca�ej mojej dotychczasowej �yciowej drogi. Kiedy spogl�dam na moje 60 lat, najbardziej jestem Bogu wdzi�czny - opr�cz daru, kt�ry On uczyni� mi z samego siebie - za wielu wspania�ych ludzi, kt�rych wprowadzi� w moje �ycie: cz�onk�w rodziny, wsp�braci jezuit�w i liczne grono dobrych przyjaci� po ca�ym �wiecie. Do nich wszystkich kieruj� s�owa �w. Paw�a: �Dzi�kuj� Bogu mojemu, ilekro� was wspominam - zawsze w ka�dej modlitwie, zanosz�c j� z rado�ci� za was wszystkich - z powodu waszej pomocy..." (Flp l, 3-5).Rzym, 4 pa�dziernika 1982Parmananda R. Dwarkar SJA to jest �ycie wieczne: aby znali Ciebie, jedynego prawdziwego Boga, oraz Tego, kt�rego pos�a�e�, Jezusa Chrystusa.Jezus w Ewangelii �w. Jana (17, 3)Troszcz�, si�. tylko o poznanie Chrystusa, o do�iuiadczenie mocy Jego zmartwychwstania i udzia� w Jego cierpieniach.Pawe� w Li�cie do Filipian (3, 10)Tutaj poprosz�, o dog��bne, wewn�trzne poznanie Pana, kt�ry dla mnie stal si� cz�owiekiem, abym Go wi�cej kocha� i ivi�cej szed� w Jego �lady.Ignacy w �wiczeniach (104)WPROWADZENIEWydaje si� to dziwne, a jednak Autobiografia �w. Ignacego Loyoli1 nie by�a powszechnie znana a� do naszego wieku, nawet w�r�d jezuit�w. To znaczy, wydarzenia w niej wspomniane by�y bliskie dla wielu, lecz sam tekst, zar�wno w wersji oryginalnej jak i w przek�adach na liczne j�zyki, zosta� wydrukowany i udost�pniony dopiero kilkadziesi�t lat temu. Obecnie mamy do dyspozycji wiele wyda� opatrzonych przypisami i innymi pomocami, kt�re u�atwiaj� bezpo�rednie poznanie tego, co sam Ignacy opowiada o swojej duchowej przygodzie.Spowodowa�o to nie tylko wzrost zainteresowania jego osobistym do�wiadczeniem, lecz tak�e pog��bi�o nasze zrozumienie donios�o�ci tego� do�wiadczenia dla �wicze� duchownych, kt�re z niego wyp�ywaj�. W�a�nie w Autobiografii Ignacy wyja�nia nam, jak rodzi�y si� �wiczenia. ��wicze� nie u�o�y� ca�ych za jednym razem, ale kiedy zauwa�y� pewne rzeczy w swej duszy, kt�re wydawa�y mu si� po�yteczne, a zdawa�o mu si�, �e b�d� po�yteczne i dla innych, wtedy notowa� je..." (99).Sw. Ignacy Loyola, Autobiografia, t�umaczenie M. Bednarz S], wst�pem poprzedzi� H. Fros SJ, Wydawnictwo WAM, Krak�w 1993 (red.).11Je�eli chodzi o Autobiografi�, Ignacy nie napisa� jej sam, ale opowiedzia�, zreszt� niech�tnie i pod naciskiem przyjaci�. W zadanie przelania jej na papier zaanga�owa�o si� wielu ludzi r�nych narodowo�ci i j�zyk�w. W rezultacie powsta�a opowie�� napisana w trzeciej osobie i w stylu do�� niezgrabnym. By� mo�e dlatego dokument �w przez tak d�ugi czas nie by� publikowany. Obecnie uznany jest za klasyczne dzie�o literatury religijnej, ukazuj�ce chropawym stylem wn�trze autora.Jest nie do pomy�lenia, by pomin�� Autobiografi� w jakimkolwiek powa�nym studium duchowo�ci ignacja�skiej. Dlatego do niej wracamy, gdy chcemy zaj�� si� problematyk� �wicze�. Spojrzymy najpierw na nawr�cenie Ignacego i na drog� jego duchowego rozwoju a� do chwili, gdy - jak to sam okre�li� -m�g� znajdowa� Boga we wszystkich rzeczach. Nast�pnie zobaczymy, jak w �wiczeniach duchownych owa droga zosta�a w jakim� stopniu odtworzona i udost�pniona dla innych. W ko�cu mamy nadziej� wykaza�, �e okre�lenie conociniiento interno -wewn�trzne poznanie - najlepiej wyra�a to podstawowe zrozumienie, do jakiego doszed� Ignacy dzi�ki w�asnemu do�wiadczeniu, i jak jest ono jednocze�nie najlepszym dost�pnym kluczem do zrozumienia i oceny tego, co wni�s� i pozostawi� nast�pnym pokoleniom w swej ma�ej ksi��eczce.To wszystko pos�u�y nam jako wprowadzenie do bardziej szczeg�owego studium na temat drogi wewn�trznego poznania, zarysowanej w �wiczeniach duchownych.mIGNACJA�SKIE DO�WIADCZENIE RELIGIJNEZnana ... [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • eldka.opx.pl