Drabiny, Konspekty i prezentacje

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

 

Drabiny przenośne, mechaniczne oraz podnośniki hydrauliczne

 

 

 

Autorzy:

Szpanier „SZPANCER” Przemysław

Tomala „TOMAL” Zbigniew

Kowalski „KOWAL” Paweł

Walaszek „WALACH” Paweł

 

Rodzaje drabin przenośnych wykorzystywanych przez PSP (nr slajdu – 2)

•                     Drabina nasadkowa

•                     Drabina słupkowa

•                     Drabina przystawna D10W

•                     Drabina hakowa

 

 

BHP (nr slajdu – 3)

 

 

•                      Drabiny i podnośniki hydrauliczne w miejscu ich ustawienia muszą mieć zabezpieczoną pełną stateczność. Drabiny przystawne powinny być ustawione w sposób eliminujący przechył boczny.

 

•                      Stanowisko na drabinie ustawionej jako wolno stojąca można zajmować dopiero po zapewnieniu jej pełniej stabilności.

 

•                      Nie wolno sprawiać i składać drabin, gdy znajdują się na nich ludzie. Zasada ta nie obowiązuje, gdy drabiny są wyposażone w pomosty lub inne urządzenia pozwalające na bezpieczne zajęcie na nich miejsca podczas ruchu.

 

Drabina nasadkowa (nr slajdu – 4)

 

 

Jest drabiną przystawną, coraz częściej stosowaną przez ochotnicze straże pożarne. Niewielkie rozmiary pozwalają na przewożenie jej nawet samochodami lekkimi. Możliwość wykorzystywania jednego, dwóch, trzech lub czterech przęseł sprawia, że przydatna jest podczas akcji ratowniczych w piwnicach, studniach, zbiornikach, na poddaszach. W miejscach, gdzie stosowanie innych drabin byłoby niemożliwe albo trudne. Wykonana jest z metalu lub drewna. W działaniach może być wykorzystywane jedno przęsło (dł. 2730 mm) lub więcej przęseł połączonych ze sobą: dwa o długości 4650 mm, trzy o długości 6570 mm, cztery o długości 8490 mm. Do połączenia przęseł służą: zamki, obejmy, szczeble korytkowe. Połączenie następuje po

wsunięciu wierzchołka jednego przęsła w podstawę przęsła drugiego. Obsługę drabiny stanowi jedna osoba do jednego przęsła.

 

 

Drabina nasadkowa (nr slajdu – 5)

 

DANE TECHNICZNE:
 

Bocznice: tarcica sosnowa

Szczeble: tarcica bukowa

Liczba przęseł: 4

Szerokość przęsła w podstawie /

szczycie: 480 / 400 mm

Długość przęsła: 2730 mm

Rozstaw szczebli: 320 mm

Liczba szczebli w przęśle: 7

Masa przęsła: ok. 10 kg

 

 

Drabina słupkowa (nr slajdu – 6)

 

Jest to drabina o długości 3,1 m, która po złożeniu tworzy rodzaj słupka. (Szczeble po złożeniu uzyskują pozycję równoległą do bocznic, bocznice zaś schodzą się ze sobą). Drabina słupkowa jest raczej rzadko stosowana, aczkolwiek jest wygodna przy przenoszeniu i może być wykorzystywana w różnych, trudno dostępnych miejscach. Drabina przeznaczona o szybkiego natarcia przy akcji pożarniczej oraz jako taran po złożeniu do wywarzania drzwi.

 

 

Drabina słupkowa (nr slajdu – 7)

 

DANE TECHNICZNE:

 

•                      Bocznice: tarcica sosnowa

•                      Szczeble: tarcica bukowa o przekroju prostokątnym

•                      Końce drabin: zakończone stopkami metalowymi okute na całym obwodzie blachą stalową.

•                      Długość po złożeniu:  3224 mm

•                      Długość po rozłożeniu: 3000 mm

•                      Rozstaw szczebli: 300 mm

•                      Masa przęsła: ok. 10 kg

•                      Zabezpieczona przez pokost i lakier bezbarwny

 

 

Drabina przystawna D10W (nr slajdu – 8)

 

Drabina dwuprzęsłowa typ DW 10 przeznaczona do prowadzenia akcji ewakuacyjnych  oraz docierania na wyższe kondygnacje budynków. Uniwersalne stopki zapewniają łatwe jej posadowienie na dowolnym podłożu. Drabina może być dodatkowo wyposażona w aluminiowe drążki pomocnicze ułatwiające jej sprawianie. Drabina ta występuje w dwóch wersjach. Drewniana może być sprawiana jako wolnostojąca lub podparta, natomiast lżejsza wersja aluminiowa może być sprawiana wyłącznie jako podparta.

 

 

Drabina przystawna D10W (nr slajdu – 9)

 

•                       Jest to drabina ratownicza, dwuprzęsłowa, wolnostojąca, zabezpieczona przez pokost i lakier bezbarwny

•                       Charakterystyka              

•                       D-10W

•                       Materiał bocznic             

•                       tarcica sosnowa

•                       Materiał szczebli             

•                       tarcica bukowa

•                       Długość całkowita po wysunięciu             

•                       10050 mm

•                       Długość transportowa             

•                       5930 mm

•                       Ilość szczebli przęsła             

•                       18

•                       Masa drabiny             

•                       około 75 kg

 

 

Drabina hakowa (nr slajdu – 10)

 

Drabina hakowa to typ drabiny obecnie nie używany do akcji ratowniczych, a jedynie w sporcie pożarniczym. Zgodnie z nazwą, drabina taka charakteryzowała się tym, że zakończona była specjalnym hakiem. Pozwalało to na dostawanie się na wyższe kondygnacje budynku po jego ścianie, z wykorzystaniem otworów okiennych.

 

 

Drabina hakowa (nr slajdu – 11)

 

Ze względu na swoją konstrukcję drabiny hakowe dzieliły się na:

•                     jednobocznicowe

•                     dwubocznicowe

–                      z jednym hakiem

–                      z hakiem rozdwojonym

–                      z dwoma hakami

 

 

Drabina hakowa (nr slajdu – 12)

 

Parametry techniczne:

•                     drabina i szczeble mogą być wykonane z drewna lub metalu,

•                     maksymalna długość drabiny 4,10 m,

•                     ilość szczebli - 13 szt.,

•                     minimalna waga 8,5 kg,

•                     kosa metalowa o minimalnej wewnętrznej długości - 43 cm,

 

 

Konserwacja drabin przenośnych (nr slajdu – 13)

 

•                    Nasycanie drewnianych elementów gorącym pokostem i powlekanie ich lakierem bezbarwnym

•                    Malowanie części metalowych lakierem asfaltowym lub bezbarwnym

•                    Kółka, rolki, pokrętła, czopy i sprężyny zamków drabin nasadkowych konserwuje się olejem maszynowym

 

 

Drabiny mechaniczne i podnośniki hydrauliczne na terenie Warszawy (nr slajdu – 14)

 

•                     SD 30 Iveco - Magirus

•                     SD 37 Iveco - Magirus

•                     SD 50 Mercedes - Magirus

•                     SCDBA 30\1\35 Ford

•                     SH 18 Star

•                     SH 37 Mercedes - Bronto

•                     SH 42 Mercedes - Bronto

•                     SH 66 Mercedes - Bronto

 

 

SD 30 Iveco – Magirus (nr slajdu – 15)

 

Stacjonuje na jednostkach:

–                    JRG 5

–                    JRG 10

–                    JRG 13

–                    JRG 15

–                    JRG 16

–                    JRG 17

–                    ZRG SGSP

 

 

SD 30 Iveco – Magirus (nr slajdu – 16)

 

•                     samochód drabina o wysięgu 30 m

•                     silnik Iveco o pojemności 12762cm3 i mocy i 225 KM

•                     napędzający jedną oś (2x4),

•                     kabina 1+2, dopuszczalne

•                     obciążenie kosza 180 kg,

•                     możliwość zainstalowania działka wodnego na koszu.

 

 

SD 37 Iveco – Magirus (nr slajdu – 17)

 

Stacjonuje na jednostkach:

–                    JRG 8

–                    JRG 9

 

 

SD 37 Iveco – Magirus (nr slajdu – 18)

 

•                      max. wysięg 37m

•                      podawanie środków gaśniczych przy zastosowaniu działek wodnych sterowanych odpowiednio z kosza drabiny bądź z ziemi

•                      może służyć jako maszt oświetleniowy

•                      posiada:

–                     agregat prądotwórczy 8 kVA z  osprzętem

–                     dwa reflektory po 1000W każdy

–                     Nosze

–                     działka wodne

–                     sprzęt pionierski

 

 

SD 50 Mercedes – Magirus (nr slajdu – 19)

 

Stacjonuje na JRG 1

 

 

SD 50 Mercedes – Magirus (nr slajdu – 20)

 

Nietypowym rozwiązaniem w tym modelu drabiny jest winda. Zaletą takiego systemu jest szybki transport ratowników i sprzętu na duże wysokości bez konieczności jej ponownego składania i rozkładania. Wadą natomiast jest jej mały rozmiar. Wg. Ratowników pracujących na JRG 1 jest tam za mało miejsca na dwóch w pełni uposażonych ratowników.

 

 

SCDBA 30/1/35 (nr slajdu – 21)

 

Stacjonuje na JRG 6

 

 

SCDBA 30/1/35 (nr slajdu – 22)

 

•                      Zasięg drabiny pionowy/poziomy: 100 30.48 m/ 28.20 m

•                      Kosz: 4-osobowy, dopuszczalna ładowność: 454 kg,

•                      Autopompa Hale American Godiva QSMG 100, jednostopniowa,

•                      3.785 l/min. 10 bar z automatycznym układem

•                      przeciwdziałania nadmiernemu wzrostowi ciśnienia

•                      Monitor [w koszu]: 4.731 l/min.

•                      Zbiornik wody [Polipropylen, PP]: 757 litrów

•                      Silnik: Cummins, Caterpillar lub Detroit Diesel, do 500 KM

•                      Kabina: 9-osobowa, 1+2+2+4, klimatyzowana

 

 

SH 18 Star (nr slajdu – 23)

 

Stacjonuje na JRG 12

 

 

SH 18 Star (nr slajdu – 24)

 

•                     masa całkowita - ok. 8000 kg.

•                     załoga - 2 osoby

•                   &...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • eldka.opx.pl