Doskonalenie techniki zagrywki piłki siatkowej sposobem górnym, Piłka siatkowa

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Konspekt lekcji wychowania fizycznego w ujęciu czynnościowym dla klasy I gimnazjum

Prowadzący: Marcin Błaż

Asysta: Jacek Wilk


Zadanie główne: Doskonalenie techniki zagrywki piłki siatkowej sposobem górnym

Cele operacyjne w zakresie:

1. Sprawności motorycznej

·         zwiększy szybkość reakcji,

·         poprawi technikę odbić piłki sposobem górnym i dolnym oburącz,

·         poprawi koordynację ruchową,


2. Umiejętności

potrafi poprawnie wykonać zagrywkę sposobem górnym,


3. Wiadomości

wie, które ćwiczenia wpływają na zwiększenie jego zdolności koordynacyjnych,

dostrzega potrzebę zwiększania skuteczności zagrywki,


4. Usamodzielniania

Uczeń:

dobiera ćwiczenia doskonalące koordynację rąk i nóg,

uczestniczy w organizacji lekcji (wykonuje ćwiczenia przygotowujące organizm do wysiłku i ćwiczenia rozluźniające,

Metody realizacji zadań:

zadaniowa ścisła,pogadanka.naśladowcza ścisła,problemowa.

Formy organizacyjne ćwiczeń:

frontalna,


Czas lekcji: 45 minut

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna

Przyrządy i przybory: piłki siatkowe, siatka, stoper (zegarek).
 

 

Część wstępna lekcji

Czyności uczniów

Czynności nauczyciela

Metody

Docelowe

Zadania

Zapoznanie siÄ™ z zadaniami lekcji

·         słucha informacji nauczyciela,

·         przygotowuje się do aktywnego, świadomego udziału w lekcji,



 

·         słucha informacji podawanych przez nauczyciela,

·         sprawdza gotowość uczniów do zajęć,

·         wskazuje na potrzebne dyspozycje emocjonalno-sprawnościowe,

·         sygnalizuje wszechstronność i dostępność uprawiania p.siatkowej w różnych warunkach,

·         wyjaśnia konieczność samooceny w celu podniesienia swoich umiejętności,

·         przypomina przepisy gry w piłkę siatkową,

pogadanka

Część główna lekcji "A"

Przygotuje i pobudzi organizm do wysiłku

·         wykona wymachy i krążenia ramion, podskoki, wieloskoki, krążenia tułowia,

·         wykona serię cwiczeń koordynujących pracę rąk i nóg wg własnego pomysłu,

·         egzekwuje wykonanie podanych przez siebie ćwiczeń,

·         poleci wykonanie ćwiczeń indywidualnych,

·         czuwa nad odpowiednim tempem i rytmem wykonywanych ćwiczeń,

zadaniowa ścisła

Część główna lekcji "B"

Poprawia technikę odbić piłki sposobem oburącz dolnym

·         wykonuje odbicia piłki sposobem oburącz dolnym po podaniu przez partnera,

·         czuwa nad poprawnym wykonaniem,

·         przypomina o najczęściej popełnianych błędach odbicia dolnego,

zadaniowa ścisła

Kształtuje koordynację wzrokowo-ruchową

·         odbija piłkę sposobem oburącz dolnym w siadzie klęcznym z przejściem do klęku (podanie piłki wysokim lukiem),partner - nagranie piłki płasko odbiciem górnym,

·         oblicza własny rekord odbić,

·         dokonuje samooceny poprzez porównanie własnego wyniku z wynikami kolegów,

·         objaśnia sposób wykonania ćwiczenia,

·         czuwa nad dokładnością wykonania ćwiczenia,

·         wybiórczo sprawdza liczbę odbić

zadaniowa ścisła

Doskonali technikę zagrywki sposobem górnym

·         obserwuje pokaz nauczyciela,

·         wykonuje zagrywkę tenisową o ścianę w odległości 3-5 m,

·         wykonuje zagrywkę o ścianę w zaznaczony na niej kredą pas o szerokości 1 m,

·         demonstruje zagrywkę sposobem górnym zwracając uwagę na najczęściej występujące błędy podczas zagrywki tym sposobem,

naśladowcza

Kształtuje szybkość

·         zagrywa piłkę sposobem tenisowym z odległości 3-4 m od siatki, następnie dobiega do siatki i wraca na pozycję wyjściową,

·         w ustawieniu 2:1 w odległości 4-5 m od siatki uczeń zagrywa piłkę, przebiega na drugą stronę siatki, ustawia się za graczem stojącym po przeciwnej stronie siatki, który chwyta piłkę, zagrywa, itd.

·         czuwa nad poprawnością wykonania ćwiczenia,

·         koryguje błędy,

 

·         dzieli uczniów na 3-osobowe grupy,

·         wyjaśnia zasady ćwiczenia,

zadaniowa ścisła

Doskonali technikÄ™ zagrywki sposobem tenisowym

·         wykonuje 5 zagrywek do partnera (odległość 4-5 m od siatki), po serii zagrywek krok do tyłu i ponownie 5 zagrywek,

·         każdy z uczniów należących do drużyny atakującej kolejno, jeden za drugim wykonuje zagrywkę tenisową. Óbrońcy stojący po przeciwnej stronie siatki starają się odebrać piłkę sposobem oburącz dolnym,

·         dokonuje oceny punktowej za zagrywkę i analizuje popełnione błędy,

·         poleca zaplanowane ćwiczenie,

·         koryguje błędy przy zagrywce,

·         dzieli uczniów na 6-osobowe zespoły,

·         wyjaśnia zasady ćwiczenia i zdobywania punktów przez zespół: punkty przyznaje się za:

1.       Poprawne odbicie piłki oburącz sposobem dolnym.

2.       Nieudaną zagrywkę przeciwnika

zadaniowa ścisła

Wdraża się do współpracy w zespole

·         uczestniczy w 5-minutowej grze szkolnej (zespół 6- osobowy, obowiązkowo zagrywka sposobem tenisowym,

·         mierzy czas gry,

·         czuwa nad prawidłowym przebiegiem sędziowania (sędziuje uczeń niećwiczący lub chętny),

·         dopinguje do aktywnego współdziałania w zespole,

problemowa

Część końcowa lekcji

Uspokoi organizm

·         wykona kilka spokojnych przebieżek przeplatanych ćwiczeniami rozluźniającymi,

·         proponuje ćwiczenia rozluźniające i oddechowe,

zadaniowa ścisła

Pozna celowość stosowanych ćwiczeń oddechowych

·         wykona ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem piłek siatkowych wg własnego pomysłu,

·         wyjaśnia potrzebę stosowania ćwiczeń oddechowych,

zadaniowa ścisła

Uświadomi poziom własnych umiejętności

·         przeanalizuje braki w swoich umiejętnościach,

·         oceni i podsumuje postawę uczniów na lekcji i postawę podczas meczu,

·         zachęca uczniów do samodzielnych działań, np. różne odmiany piłki siatkowej: siatkówka plażowa, siatkonoga.

dyskusja pogadanka

 

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • eldka.opx.pl