Dryf, KOMENDY
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Karolcia Z-Z (Maj 2009)
Dryf - stawanie
Jest to manewr polegający na takim ustawieniu żagli i steru, by jacht ustawiony burtą do wiatru, nieznacznie
przesuwał się z wiatrem, jednocześnie nie wymagając obsługi.
Ostrzymy do bajdewindu, wybieramy i obkładamy zawietrzny szot foka:
K-„Prawy/lewy foka szot wybierz i obłóż”
O-„Jest prawy/lewy foka szot wybierz i obłóż”
Wychylamy ster tak, by jacht przeszedł dziobem linię wiatru i luzujemy grota. Gdy jacht przejdzie dziobem linię
wiatru, wytraci prędkość, a fok wyraźnie zapracuje na wstecznym, zmieniamy wychylenie płetwy sterowej na
przeciwne, czyli wykładamy ster na tę stronę, po której zaknagowany jest fok. Jacht powinien przestać
odpadać, będzie przez pewien czas lekko ostrzyć, a następnie zacznie nieznacznie odpadać.
Jacht będzie przesuwał się (dryfował) z wiatrem ustawiony mniej więcej prostopadle do niego, jednocześnie
będzie przesuwał się bardzo nieznacznie do przodu. Kierunek i prędkość przemieszczania możemy regulować
wychyleniem płetwy sterowej i ew. podniesieniem miecza.
Dryf - wyjście
Manewr polega na ustawieniu jachtu na wybranym halsie i odpłynięciu.
1. Jeżeli jest to hals na którym już jesteśmy (łódka dryfuje prawą/lewą burtą do wiatru) musimy wyluzować
foka:
K-„Prawy/lewy foka szot luz”
O-„Jest prawy/lewy foka szot luz”
Siadamy na burcie nawietrznej, wybieramy szoty grota i foka:
K-„Lewy/prawy foka szot wybieraj”
O-„Jest lewy prawy foka szot wybieraj”
Jacht nabiera prędkości, ustawiamy ster i odpływamy.
2. Jeżeli zamierzamy odejść na przeciwny hals, będziemy musieli wykonać zwrot przez rufę. Przesiadamy się na
burtę obecnie zawietrzną (!), wychylamy ster tak by jacht odpadał, w baksztagu informujemy załogę o zamiarze
wykonania zwrotu przez rufę, wybieramy grota do osi jachtu, a po przejściu linii wiatru rufą, luzujemy grota do
want. Fok już jest na właściwej burcie, możemy teraz go poluzować:
K-„Prawy/lewy foka szot luzuj”
O-„Jest prawy/lewy foka szot luzuj”
Ustawiamy ster i odpływamy.
- 1 -
[ Pobierz całość w formacie PDF ]