Dodawanie odejmowanie liczb w zakresie 7[1], Scenariusze zajęć

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Dodawanie odejmowanie liczb w zakresie 71. Cele lekcji a) Wiadomości

uczeń wie jak wygląda liczba 7;

zna zasady dodawania i odejmowania liczb w zakresie 7.

b) Umiejętności

   -  uczeń umie dodawać liczby w zakresie 7;

   -  uczeń umie odejmować liczby w zakresie 7;

   -  uczeń potrafi rozwiązywać rebusy matematyczne;

   -  uczeń potrafi zastosować odpowiednie znaki matematyczne (,,+’’; ,,-’’; ,,=’’);

   -  uczeń potrafi układać zadania matematyczne do działań i do ilustracji;

   -  uczeń potrafi dodawać dwa, trzy lub cztery składniki w zakresie 7;

   -  uczeń potrafi rozwiązywać proste zadania na dodawanie i odejmowanie;

   -  uczeń potrafi samodzielnie rozwiązać podane zadania.

2. Metoda i forma pracy

   -   podające: rozmowa z dziećmi, objaśnienia.

   -   problemowe: układanie zadań do działania

   -   praktyczne: rozwiązywanie zadań z karty pracy i podręcznika, liczenie

                 żołędzi, kasztanów i szyszek.

formy pracy: zajęcia jednolite z całą grupą, zajęcia grupowe zróżnicowane

3. Środki dydaktyczne

kartki z cyferkami od 1 do 7, kartka z 7 elementami, „drzewo jesienne”, kredki, Karty pracy, kartki do oceny ucznia, kartki z rysunkiem słonecznika „ uśmiechniętego, mniej uśmiechniętego i smutnego”, podręcznik i zeszyt, dary jesieni (kasztany, żołędzie, szyszki), kartka z figurkami.

4. Przebieg lekcji

 

Dzisiaj na zajęciach gościmy panią Dyrektor. Pezywitajmy się z nią. Otrzymacie teraz Karty pracy, które są podpisane i na nich będziecie dokonywać oceny. Ocena ta polega na tym, że za dobrze rozwiązane zadanie namalujecie sobie uśmiechnięte słoneczko, jak komuś coś się pomyli w trakcie naszej pracy – maluje mniej uśmiechnięte słoneczko, a jak komuś źle wyjdzie zadanie lub go wcale nie wykona, to słoneczko jego jest smutne. Za każde dobrze rozwiązane zadanie można otrzymać jedno słoneczko. Będziecie rozwiązywać zadania z Karty pracy.

Wszyscy uczniowie otrzymali kartki z cyferkami od 1 do 7. Uczniowie dokonują pamięciowego rachunku w zakresie 7 i odpowiedź pokazują unosząc odpowiednią cyferkę do góry.

 

 

1. Każdy uczeń otrzymuje kartkę z 7 elementami. Jego zadaniem jest połączyć daną rzecz z odpowiednią cyferką.

 

2. Rozmowa z dziećmi na temat jesieni.

     - Jaką mamy teraz porę roku?

  U: Jesień.

     - Kiedy rozpoczęła się kalendarzowa jesień?

  U: 23 września.

     - Po czym poznajecie, że to jest jesień?

  U: Po spadających liściach.

     - Jakie kolory przeważają jesienią?

  U: Ciepłe.

     - Jakie kolory to kolory ciepłe?

  U: Czerwony, żółty i pochodne.

 

Otrzymacie teraz kartki na których jest namalowane drzewo. Proszę, abyście rozwiązali działania w listkach, a później pomalowali odpowiednimi kolorami liście drzewa.

 

3. Nauczycielka dzieli klasę na trzy grupy. Każda grupa otrzymuje Kartę pracy, na której namalowane jest zwierzątko.

   -   Rozwiążcie rebus a dowiecie się jakie jest jego hasło.

   -   Jakie hasło wyszło?

   U:   Kapusta, seler, sałata.

   -   Co to jest?

   U:   Warzywo.

   -    Co ma w sobie warzywo, że musimy je jeść?

   U:   Witaminy

   -    W jakich warzywach jest najwięcej witamin?

   U:   Surowych.

 

 

4. Przerwa śródlekcyjna.

              Dzieci wychodzą z ławek i zamieniają się w drzewka. Wieje wiatr (dzieci delikatnie ruszają głowami i uniesionymi do góry rękami). Spadają liście (dzieci powoli opuszczają ręce ku ziemi). Uczniowie wychodzą na spacer i zbierają dary jesieni – liście, żołędzie, kasztany.

 

5. Uczniowie mają poukładane na stolikach dary jesieni.

 

-   Co leży przed wami na stolikach?

U:  Żołędzie, kasztany i szyszki.

-   Czyje to są dary?

U:  Jesieni.

-    Połóżcie teraz przed sobą: 2 kasztany, 3 żołędzie i 2 szyszki.

-    Kto zapisze na tablicy, ile położyliśmy kasztanów?

-    Kto zapisze na tablicy, ile położyliśmy żołędzi?

-    Kto zapisze na tablicy, ile położyliśmy szyszek?

-    Co należy zrobić, aby wszystkie były razem?

U:   Połączyć.

-    A żeby je połączyć, to co należy napisać?

U:   Znak dodawania.

-    Kto spróbuje zapisać na tablicy?

-    Aby wyszedł wynik, co muszę dopisać do tego działania?

U:   Znak równa się.

-     Kto zapisze na tablicy?

-     Ile wyszło razem wszystkich darów jesieni?

U:    Kto zapisze na tablicy?

 

6. Układanie zadania.

   -   Kto mi przypomni, co powinno zawierać zadanie, aby można było je

      rozwiązać?

   U: Treść, działanie, pytanie i odpowiedź.

   -   Kto spróbuje ułożyć zadanie do tego działania?

      3 + 3 + 1 = 7

   -  Otwórzcie zeszyty i zapiszcie to działanie. Spróbujcie to działanie

      namalować np.: 3 żołędzie, 3 kasztany i 1 szyszka = 7

 

7.  Rozwiązywanie ćwiczenia 15, s.11.

 

8.  Zadanie pracy domowej.

9. Ocena uczniów.

   -  Policzcie teraz, których słoneczek macie najwięcej?

   -  Najwięcej słoneczek uśmiechniętych, to ocena bardzo dobra.

   -  Najwięcej słoneczek mniej uśmiechniętych, to ocena dobra.

   -  Najwięcej słoneczek smutnych – postaraj się być bardziej aktywnym na

     zajęciach. Może ci się uda jutro.

 

10. Zakończenie lekcji i podziękowanie pani Dyrektor.

   -  Kto mi powie, jaki był główny cel naszych zajęć?

   U: Celem naszych zajęć było ćwiczenie w dodawaniu i odejmowaniu liczb

      w zakresie 7.

   -  Podziękowanie pani Dyrektor za obecność na naszych zajęciach

5. Bibliografia

Moja szkoła. Podręcznik dla klasy I. MAC Edukacja 6. Załączniki

a)Karty pracy ucznia

w osobnych plikach

 

b) Zadanie domowe

  -   Przyjrzyj się rysunkowi. Ile figur każdego rodzaju użyto do jego wykonania?

  -   Ćwiczenie nr 34. s.19.

 

... [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • eldka.opx.pl